Sunday, September 02, 2012

Malaysian chief minister's money laundering case ensnares UBS...

The Swiss prosecutor’s office has opened criminal proceedings against UBS over the bank’s alleged ties with a Malaysian politician suspected of laundering money derived from corrupt timber logging operations in North Borneo.

The case has been opened in response to complaints by the rainforest advocacy group Bruno Manser Fund (BMF), which accuses UBS of having breached its due diligence duties in managing its relationship with Sabah’s chief minister, Musa Aman, who controls logging in the region.

Aman has been chief minister of Sabah since 2003 and is the brother of Malaysia's foreign minister, Anifah Aman. He is accused of having laundered over $90 million (SFr86 million) of corruptly obtained funds through a number of bank accounts held with UBS in Hong Kong and Zurich.

The prosecutor’s office confirmed on Friday it had opened a criminal investigation into the allegations on August 29, but declined to provide further information.

In April 2012, the Swiss Federal Justice Office confirmed that Switzerland had given legal assistance to Hong Kong authorities over Musa Aman's ties with UBS. Full story...

Related posts:
  1. The Rape of Sarawak...
  2. Indonesia's vanishing tigers, vanishing rain forests...
  3. The Rape of Borneo...
  4. Sensational Malaysian submarine scandal resurfaces...
  5. Malaysian prime minister's wife Rosmah in scandals galore...
  6. Malaysia's richest man implicated in India's telecommunication scandal...
  7. Swiss govt not happy with "Romney Girl" tax haven video...

44 comments:

  1. Musa mengatakan sedia memberi sepenuh kerjasama dalam kes ini, dia tak perlu takut jika tak bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He is innocent and I'm sure he is ready for whatever reason.

      Delete
  2. buka saja la fail siasatan, tapi belum tentu ada tindakan..

    ReplyDelete
  3. apa jaminan bahawa siasatan pegawai2 Swiss ini akan membawa Musa ke muka pengadilan sedangkan siasatan ICAC sebelum ini juga gagal membuktikan Musa Aman terlibat dalam money laundering??

    ReplyDelete
  4. Jeff, could you please translate your comments into English so that more people can understand what you are saying? Thank you.

    ReplyDelete
  5. This issue again? Urgh, boring.

    ReplyDelete
  6. Datuk Musa Aman is not guilty until proven

    ReplyDelete
  7. Penguatkuasa anti-rasuah Hong Kong menulis secara peribadi kepada Datuk Musa Aman pada Disember lepas untuk memaklumkan Ketua Menteri Sabah itu bahawa beliau tidak lagi disiasat untuk tuduhan rasuah RM40 juta — sumbangan kepada Umno negeri tersebut, menurut surat yang ditunjukkan kepada The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  8. Dalam surat pada 22 Disember 2012, Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah (ICAC) menjelaskan kepada ketua menteri itu mereka memulakan siasatan selepas menerima aduan terhadapnya, sambil menambah bahawa ini dikehendaki oleh undang-undang Hong Kong berkenaan dengan rasuah.

    ReplyDelete
  9. Tetapi agensi itu berkata bahawa selepas melengkapkan siasatan dan memfailkan laporan kepada Jawatankuasa Semakan Operasi (ORC), kedua-dua jawatankuasa dan Pesuruhjaya ICAC bersetuju untuk tidak meneruskan lagi penyiasatan “di atas asas fakta sudah diketahui”.

    ReplyDelete
  10. Surat, yang menggunakan kepala surat ICAC, ditandatangani oleh Ketua penyiasat Tso Wai-Yan dan ditujukan kepada Musa di alamatkan ke pejabat beliau di Kota Kinabalu. Tiada individu lain diberi salinan dokumen itu.

    ReplyDelete
  11. Setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan menunjukkan kepada The Malaysian Insider gambar surat tersebut daripada iPad, sambil berkata satu halaman surat-menyurat boleh mempertahankan Musa dan Umno terhadap dakwaan daripada pemimpin pembangkang mengenai skandal tersebut menjelang pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  12. Abdul Rahman menegaskan bahawa surat itu adalah peribadi dan sulit kerana ianya hanya ditujukan kepada Musa, menunjukkan bahawa agensi telah bertindak secara bebas tanpa sebarang gangguan dari pihak luar.

    ReplyDelete
  13. “ICAC profesional. Tiada seorang pun diberikan salinan surat tersebut. Mereka menghormati hak tertuduh untuk kerahsiaan,” Abdul Rahman (gambar kanan) memberitahu The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  14. Ahli parlimen Kota Belud pada mulanya berjanji untuk mendedahkan surat pada sidang akhbar Khamis lepas tetapi berkata bahawa nasihat daripada peguam, salinan fizikal dokumen akan disimpan buat masa sekarang dan digunakan sebagai “senjata” Umno Sabah untuk membuktikan Musa tidak bersalah.

    ReplyDelete
  15. Beliau berkata, Ketua Menteri dan Umno Sabah sedang memikirkan tindakan undang-undang terhadap pengarah strategi PKR Rafizi Ramli, yang kembali minggu lepas dari misi dua hari di Hong Kong untuk menggali maklumat mengenai kes Musa.

    ReplyDelete
  16. Saya berjanji untuk mendedahkan surat ini tetapi selepas membincangkan perkara itu dengan peguam bagi Ketua Menteri dan Umno Sabah, mereka menasihatkan saya supaya tidak mendedahkan ia kerana akan digunakan jika ada tindakan undang-undang terhadap Rafizi.

    ReplyDelete
  17. ia memang satu pilihan. Rafizi melanggar beberapa undang-undang,” kata Abdul Rahman.

    Sebagai contoh, ahli parlimen Sabah itu berkata bahawa selain daripada fitnah, Rafizi melanggar seksyen 29 (4) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang melindungi identiti seorang tertuduh.

    ReplyDelete
  18. Seksyen tersebut menyatakan laporan yang dibuat terhadap suruhanjaya tersebut, “hendaklah dirahsiakan dan tidak boleh didedahkan oleh mana-mana orang selain pegawai-pegawai Suruhanjaya dan Pendakwa Raya sehinggalah orang yang tertuduh dipertuduh di mahkamah atas suatu kesalahan dibawah akta ini atau mana-mana undang-undang bertulis lain berbangkit daripada aduan itu melainkan dengan persetujuan Pendakwa Raya atau pegawai berpangkat Pesuruhjaya keatas.”

    ReplyDelete
  19. Rafizi melobi ICAC untuk membuka semula siasatan RM40 juta terhadap Musa, mendakwa kemungkinan berlaku konspirasi oleh SPRM dan kerajaan persekutuan Barisan Nasional (BN) di sini untuk menangguhkan perkara itu kerana takut memberi kesan pada pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  20. Di pihak awam dan individu, hindarilah gejala rasuah dan salurkan maklumat kepada pihak berkuasa jika mengetahui sebarang kes rasuah yang berlaku di depan mata. Berilah sokongan kepada pihak kerajaan kerana usaha membanteras rasuah merupakan satu 'jihad' yang bukan hanya dilakukan secara bermusim tetapi sewajarnya dilaksanakan secara berterusan dan tanpa mengenal erti putus asa.

    ReplyDelete
  21. Ini kerana tadbir urus yang terbaik mengajar seseorang tentang akauntabiliti, ketelusan dan integriti sebagai elemen-elemen yang terpenting yang sewajarnya diterapkan sebagai budaya dalam sesebuah syarikat.

    ReplyDelete
  22. Namun, apalah gunanya jika dua golongan ini tidak dapat kerjasama secukupnya daripada pihak atasan sektor swasta. Dengan kata lain, pihak atasan ini mestilah bersikap terbuka tentang kepentingan menangani penyelewengan dan rasuah. Sikap terbuka ini perlu disusuli dengan tindakan. Sudah tentu jawapan kepada tindakan ini ialah melaksanakan tadbir urus yang terbaik.

    ReplyDelete
  23. Mereka merupakan golongan barisan hadapan yang cukup mahir dalam sektor swasta untuk mengesan dan membanteras sebarang penyelewengan, penipuan dan rasuah meskipun skop kerja mereka berbeza di antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  24. Di pihak swasta, penubuhan Jabatan Audit Dalaman dengan kerjasama juruaudit luar mampu mengurangkan kes-kes rasuah. Dua golongan ini sewajarnya diletakkan dalam kedudukan yang tersendiri agar mampu menyiasat sebarang penyelewengan dan kes rasuah yang berlaku sebelum dilaporkan kepada pihak berkuasa.

    ReplyDelete
  25. Peratusan ini memberi petanda bahawa gejala rasuah ini melanda semua pihak termasuklah orang awam dan pihak swasta bahkan peratusan golongan ini tinggi sedikit berbanding kakitangan awam.

    ReplyDelete
  26. Oleh itu, janganlah hanya mengharapkan usaha-usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan sahaja. Usaha-usaha berterusan untuk menangani gejala ini memerlukan komitmen semua pihak kerana peratusan orang awam dan kakitangan swasta yang ditahan kerana disyaki terlibat dengan rasuah pada tahun lepas adalah hampir sama berbanding sektor awam iaitu sebanyak 54 peratus dan 46 peratus bagi sektor awam.

    ReplyDelete
  27. Menurut Presiden Pemeriksa Penipuan Bertauliah Malaysia (CFE), Akhbar Satar, jika siasatan ditangguhkan, saksi boleh lari, sorok bukti atau hapuskan keterangan dan ini akan menimbulkan banyak masalah kepada SPRM. Bermakna, proses menyoal saksi dalam waktu pejabat merupakan satu cabaran kepada pihak SPRM untuk memastikan segala bukti dapat dikumpul dengan mencukupi supaya semua pihak memperoleh keadilan yang sewajarnya tanpa perlu menangguhkan siasatan dengan tempoh yang lama.

    ReplyDelete
  28. Peratusan kecil kes yang dapat diselesaikan berbanding jumlah aduan menggambarkan bahawa proses siasatan merupakan satu aspek yang amat penting dalam semua kes rasuah. Bahkan, proses siasatan SPRM perlu diselesaikan dengan lebih pantas lagi kerana segala maklumat daripada saksi-saksi hanya boleh diperolehi pada waktu pejabat sahaja.

    ReplyDelete
  29. Tanggungjawab membanteras rasuah ini tidak seharusnya terbeban kepada SPRM sahaja. SPRM tidak mampu bertindak tanpa maklumat yang mencukupi dan kerjasama oleh semua pihak terutamanya saksi-saksi kes rasuah.

    ReplyDelete
  30. Usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan seperti menubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), melaksanakan reformasi seperti memperkenalkan Akta Pemberi Maklumat untuk melindungi saksi rasuah, dan mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas kakitangan awam yang terlibat dalam gejala rasuah dan penyelewengan seperti yang dinyatakan dalam Laporan Audit Negara tidak mencukupi jika tidak disusuli dengan kerjasama oleh pihak swasta dan orang awam.

    ReplyDelete
  31. Ini menggambarkan bahawa usaha-usaha yang lebih ampuh perlu dilakukan bagi membanteras gejala rasuah ini. Oleh itu, apabila kerajaan menjadikan perkara ini sebagai salah satu Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), semua pihak tidak kira orang awam, swasta dan sektor awam perlulah bersama-sama berganding bahu membendung gejala ini sebelum ia menjadi barah yang tidak boleh diubati lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This suggests that more efforts should be done to combat powerful corruption. Therefore, when the government made ​​this as one of the National Key Result Areas (NKRA), regardless of all the public, private and the public sector should jointly work together to curb this before it becomes incurable cancer again.

      Delete
  32. Maka sesuatu yang tidak mengejutkan apabila Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2009 yang dikeluarkan oleh Transparency International, baru-baru ini, menunjukkan bahawa kedudukan Malaysia turun ke tangga 56 pada tahun ini berbanding berada di kedudukan ke-47 dan 43 pada tahun 2008 dan 2007.

    ReplyDelete
    Replies
    1. So something that is not surprising when Rasuah Perception Index (CPI) 2009 released by Transparency International, recently, demonstrated that the position of the stairs down to Malaysia this year versus 56 is in the position to-47 and 43 in 2008 and 2007.

      Delete
  33. Namun sejauh manakah usaha yang dijalankan dapat membendung gejala rasuah ini? Amat menyedihkan kerana menurut PEMUDAH secara per kapita, Malaysia hanyalah membelanjakan sebanyak RM5 bagi menangani rasuah. Bahkan, statistik juga menunjukkan bahawa hanya 7,223 kes rasuah yang disiasat daripada 71,558 yang dilaporkan di antara tahun 2000-2006. Jumlah yang dapat dibuktikan bersalah melakukan rasuah hanyalah sekadar 0.7 peratus atau 524 kes sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. But the extent of efforts to curb corruption? It is sad because according PEMUDAH in per capita spending of only RM5 Malaysia to tackle corruption. In fact, the statistics also show that only 7,223 cases of corruption reported investigation of 71.558 between the years 2000-2006. The amount can be proven guilty of corruption merely 0.7 per cent or 524 cases only.

      Delete
  34. RASUAH merupakan barah ekonomi negara. Inilah hakikatnya yang tidak dapat disangkal oleh sesiapa sahaja. Kenyataan ini diperkukuhkan lagi dengan laporan Transparency International 2009 bahawa Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan atau PEMUDAH berdasarkan dapatan kajian Bank Dunia, menganggarkan bahawa rasuah menyebabkan kos kepada Malaysia sehingga sebanyak RM10 bilion setahun. Ini merupakan satu jumlah yang cukup besar yang boleh memberi implikasi amat besar kepada sektor ekonomi negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Corruption is a cancer of the country's economy. This fact can not be denied by anyone. This statement is further strengthened by the Transparency International report in 2009 that the Special Task Force to Facilitate Business or PEMUDAH based on the findings of the World Bank, estimated that it cost to Malaysia of up to RM10 billion a year. This is a large enough amount that can give tremendous implications on the economy.

      Delete
  35. Masalah kita adalah senarai calon itu ramai, banyak dan kita pun ada kaedah tertentu apabila sebelum bertanding (sebelum ini), sebagaimana kebiasaan dalam pilihan raya kecil, kita dapatkan nama penuh dan IC, selepas itu kita akan menyemak daripada jabatan-jabatan tertentu, khususnya Jabatan Insolvensi,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Our problem is that many of the nominees, and we've got a lot of specific rules when before running (before), as is customary in elections, we get your full name and IC, after which we will check out of certain departments, particularly the Department of insolvency, "he said.

      Delete